Bloemkool in vegan bechamelsaus

Vegan bechamelsaus?! 🙉 Ooooja! 😍 Toegegeven is dit een héél simpel gerechtje, maar ik wil hier duidelijk mee maken dat àlles veganiseable is.😎

Het is écht niet moeilijk om van jouw favoriete klassieker een vegan versie te maken 😃

Zo heb je niet snel het gevoel dat je dingen moet "opgeven" eens je kiest voor een plantaardige levensstijl. Bovendien heb je nog een mega goede invloed op het milieu én is er letterlijk een heleboel leed mee gespaard gebleven. 😻 WIN-WIN!🥳

Dit soort gerechtjes zijn dus ideaal als je graag de overstap wil maken van vlees naar planten!🍄


Daarnaast wil ik wel nog even meegeven dat ik niet zooooo een gigantische fan ben van "fake vlees". (Alhoewel dit me wél enorm kan smaken!🤤) Mijn ethische hart maakt letterlijk een vreugdedansje als ik denk hoe makkelijk het is om vleesvervangers in het winkelkarretje te gooien. 💚 Mijn "gezondheidshart" ziet natuurlijk liever wat minder nepvlees op het bord liggen. 🌿

Als jij nu vlees eet en bereid bent dit te vervangen voor plantaardige vleesvervangers is dat ten alle tijden véél beter voor je gezondheid. 😎😍 Vleesvervangers zijn namelijk vrij van dierlijke eiwitten, cholesterol en hormonen. Daarnaast bevatten ze over het algemeen minder (verzadigd) vet.

Maar vleesvervangers zijn en blijven bewerkte producten, waardoor ze veelal bestaan uit ingrediënten die erg achteruit zijn gegaan qua voedingswaarde.


Het is zoals ze zeggen, "te veel is nooit goed hé" 😁 af en toe kan zeker en vast géén kwaad! Met andere woorden; "Vegan bechamelsaus? Hoedoededa?"


Ingrediënten

(2 personen)


3 eetlepels olijfolie*

2 eetlepels bloem

500ml sojamelk*

1/2 bloemkool

peper, zout en muskaatnoot


Bereiding

  1. Zet een pot water op het vuur terwijl je de bloemkool in roosjes verdeeld. Spoel de roosjes nog eens goed af en voeg toe aan het kokende water. Kook gaar in 10 à 12 minuten en zet opzij. (je kan eventueel wat kookvocht bewaren om jouw bechamelsaus een bloemkooltouch te geven)

  2. Verhit de olie in een pot op het vuur. Voeg er de bloem aan toe en roer goed. Je bekomt een soort papje dat je héél eventjes laat bakken om er de bloemsmaak uit te halen. Doe dit beter ook al roeren, zodat je papje niet aanbakt 😜

  3. Voeg de melk beetje bij beetje toe. Roer telkens tot een mooi geheel. Geef de saus de kans om te dikken. Je saus zal dikker worden naar gelang je het kookpunt haalt. Indien wat te dik naar jouw smaak, kan je altijd nog wat melk (of kookvocht van de bloemkool) toevoegen.

  4. Breng op smaak met peper, zout en muskaatnoot. En meng er je gekookte bloemkoolroosjes onder. Smakelijk!💚


Opmerkingen

Je kan hier eender welke plantaardige olie voor gebruiken of indien je een boterliefhebber bent, kan je hier ook plantaardige boter voor gebruiken.

Ik maak mijn gerechten graag met sojamelk, maar je kan hier ook om het even welke plantaardige melk voor gebruiken. Misschien beter geen gezoete versie.


Maakte je dit gerechtje klaar?

Tag @kourgette.be op instagram en gebruik de hashtag #kourgette

Altijd leuk om jullie te volgen in jullie vegan journey 😄❤️

© 2020 by Kourgette - plantaardig foodblogger